جشنآبان گان چهارم آبان خجسته باد.
در فرهنگایرانیان قدیم و زرتشتیان امروز روز آبان، از ماه آبان جشن آبان گان برپا مى شود.
آبانبه نام آب و فرشته آب است. این فرشته به نام «برزیزد» نیز خوانده مى شود. در اوستا«اپم نپات» و در پهلوى «آبان» گفته مى شود. آب جمع باران است. در اوستا و پهلوى «آپ»و در سانسکریت «آپه» و در فرس هخامنشى «آپى» است. این عنصر مانند عناصر اصلى (آتش،خاک، هوا) در آیین مقدس است و آلودن آن گناه است و براى هر یک از آنها فرشته مخصوصىتعیین شده است.
بخشبزرگی در کتاب اوستا به نام «آبان یشت» می باشد به آناهیتا اختصاص دارد، در این یشت،او زنی است جوان، خوش اندام، بلند بالا، زیبا چهره، با بازوان سپید و اندامی برازنده،کمربند تنگ بر میان بسته، به جواهر آراسته، با طوقی زرین بر گردن، گوشواری چهارگوشدر گوش، تاجی با سد ستاره ی هشت گوش بر سر، کفش هایی درخشان در پا، با بالاپوشی زرینو پرچینی از پوست سگ آبی. اَناهیتا گردونه ای دارد با چهار اسب سفید، اسب های گردونهی او ابر، باران، برف و تگرگ هستند.او در بلندترین طبقه ی آسمان جای دارد و بر کرانهی هر دریاچه ای، خانه ای آراسته، با سد پنجره ی درخشان و هزار ستون خوش تراش دارد.او از فراز ابرهای آسمان، به فرمان اهورامزدا، باران و برف و تگرگ را فرو می باراند.
نیایشگاههای آناهیتا معمولا در کنار رودها برپا می شده و زیارتگاه هایی که امروزه کنار آن هاآبی جاری است، می توانند بقایای آن نیایشگاه ها باشند.آثار به جا مانده ازمعابد آناهیتا امروزهقلعه دختر نامیده می شوند.
آناهیتاهمتای ایرانی «آفرودیت»، الهۀ عشق و زیبائی در یونان و «ایشتر»، الهۀ بابلی، بهشمارمیرود.
بیرونىدر آثار الباقیه در مورد جشن آبانگان چنین مى نویسد: «... و آن عیدى است که به واسطهتوافق دو اسم، آبانگان مى گویند. در این روز «زو» پسر تهماسب از سلسله پیشدادیان بهپادشاهى رسید و مردم را به کندن نهرها و تعمیر آنها امر کرد و در این روز به کشورهاىهفتگانه خبر رسید که فریدون، بیوراسب (ضحاک) را اسیر کرد و خود به پادشاهى رسیده وبه مردم دستور داده است که خانه و زندگى خود را مالک شوند.»
تاریخبلعمی و طبری نیز نوشتند: که بیرون راندن افراسیاب از مملکت پارسیان به روز آبان درماه آبان بود
در روایتدیگری آمده است که پس از هشت سال خشکسالی در ماه آبان باران آغاز به باریدن کرد و ازآن زمان جشن آبانگان پدید آمد.
ما زرتشتیاننیز در این روز همانند سایر جشنها به آدریانها (آتشکدهها) میرویم و پس از آن برایگرامیداشت مقام فرشتۀ آبها، به کنار جویها و نهرها و قناتها رفته و با خواندن اوستایآبزور (بخشی از اوستا که به آب و آبان تعلق دارد) که توسط مؤبد خوانده میشود، اهورامزدارا ستایش کرده و درخواست فراوانی آب و نگهداری آن را کرده و پس از آن به شادی میپردازیم.
در جشنآبانگان، پارسیان به ویژه زنان در کنار دریا یا رودخانهها، فرشتۀ آب را نیایش میکنند.ایرانیان کهن آب را پاک (مقدس) میشمردند و هیچگاه آن را آلوده نمیکردند و آبی را کهاوصاف سهگانهاش (رنگ — بو — مزه) دگرگون میشد برای آشامیدن و شستشو بهکار نمیبردند.
«هرودوت»میآورد :
… ایرانیان در میان آب ادرار نمیکنند، آب دهانو بینی در آن نمیاندازند و در آن دست و روی نمیشویند …
«استرابون»جغرافیدان یونانی نیز میآورد
… ایرانیان در آب روان، خود را شستشو نمیدهندو در آن لاشه، مردار و آنچه که نا پاک است نمیاندازند …
ما زرتشتیانایزد آناهیتا را مکل آبهای جهان می شناسیم ،با استفاده بهینه در مصرف آب ،جلوگیری ازآلودگی آب وتلاش برای آبادانی وتوسعه سعی می کنیم با دیو خشک سالی در ستیز باشیم.