loading...
مانتره سرود اندیشه انگیز
Dara sharif بازدید : 110 جمعه 1389/09/05 نظرات (0)

به نام اهورامزدا

هجدهم آبان1250پشوتن جی دوسابای مارکاردر خانواده پارسی دیده به دنیا گشود ،پدرش دوسابائی ومادرش دین بانو دخت دینشاه شراف بود.تحصیلات مقدماتی را در بمبئی پشت سر گذاشت.عشق به ایران ودین زرتشت رادر کودکی از پدر ومادر آموخت، همراه با فرزندان  پارسیان دیگر علم آموخت در مکتب کارآموزیدینشاه ایرانی سیلیستر پرورش یافت و به علت علاقه به ایران، زبان فارسی را فراگرفت، زبان انگلیسی را هم به خوبی می دانست ولی به زبان گجراتی سخنرانی می کرد. پساز پایان تحصیلات مقدماتی به کسب و تجارت پرداخت اما فکر تعلیم و تربیت بهنوباوگان ایرانی لحظه ای او را رها نمی کرد.

 پارسیان که از نابسامانی، فشارهای تعصب مذهبی،بی سوادی و فقر در جامعه زرتشتی آگاه شده بودند با تشکیل انجمن های اکابر پارسیانهند و زرتشتیان ایرانی- بمبئی به کمک همکیشان خود در ایران زمین شتافتند ویکی ازکسانیکه به ایران فرستادند پشوتن جی دوسابایی مارکار بود تابه وضعیت زرتشتیان سر وسامان دهند. اگر چه بیشتر خدمات این نفرات به بهدینان یزد و کرمان اختصاص داشت،ولی تهرانی ها نیز مورد توجه پارسیان بودند

پشوتن جی مارکاردهشمند و بزرگوار خدمات بزرگ و ماندنی برای زرتشتیان انجام داد . باساختن دبستانپسرانه مارکار در بهمن 1306  اولین گامبرای با سواد کردن کودکان یزدی برداشت و  دبیرستان پسرانه مارکار هم در شهریور 1312 تاسیسو در سال 1313  باافتتاح  مجموعه آموزشی به ساختمان اصلی انتقال یافت مارکاربا ساخت پرورشگاه، برج ساعت مارکار یزد و مجسمه فردوسی تهران در سال 1313 توانستعلاقه خود را با گسترش فرهنگ در ایران نشان دهد. پرورشگاه این مجموعه برخلاف اذهانعموم،خوابگاهی شبانه روزی برای اسکان دانش آموزان اطراف شهر وبی بضاعت با همهامکانات ،بدون پرداخت شهریه بوده است. استفاده ازاین امکانات نه تنها برایزرتشتیان نیست، بلکه هزاران تن از هم‌میهنان غیر زرتشتی ما نیز ازدهش‌های اینبزرگوار بهره برده‌اند.

ساخت پرورشکاهمارکار در یزد، ساخت دبستان پسرانه مارکار در یزد، ساخت دبیرستان پسرانه مارکار دریزد، ساخت دبستان دخترانه مارکار در یزد، ساخت دبیرستان دخترانه مارکار در یزد،  بنگاه ورزشی پشوتن جی دوساباهی مارکاردر بمبئی ،اختصاص سرمایه برای ادامه تحصیل شاگردان زرتشتی برتر مدارس مارکار در دانشگاهتهران، اختصاص سرمایه برای انتشارات دینی تحت سرپرستی انجمن زرتشتیان ایرانیبمبئی، که از جمله آن کتابهای ترجمه گاتها و یشتها توسط استاد پورداوود است، بخششسرمایه برای انتشار نوشته ها و متن سخنرانیهای سودمند، ساخت آموزشگاه پسرانه ودخترانه در وسو هندوستان بمبئی، ساخت برج فردوسی (گاهنمای فردوسی) در یزد و ، خریدو آبادسازی زمین ها در یزد و تهران پارس تهران بسیاری دیگر که بیان و توضیح آن دراینجا نمی گنجد.

خیر اندیش کسیاست که علاوه بر بخشش به مستمندان ، در راه آموزش و پرورش و راهنمائی حتی تعیینشغل مناسب به دیگران کمک نماید . اکنون شاهدیم عده ای راهنما برای افراد می شوندکه ترک وطن نمایند و در آنجا با سرگردانی سر نمایند و بعضاً کمک یا احوالپرسی همندارند .

پشوتن جی مارکارمجموعا" سه بار[1303،1313،1328] برای سرکشی و مشاهده پیشرفت و وبرسی وضعیتمؤسسات خیریه تحت حمایت خویش،به ایران مسافرت نمود. خوشبختانه دولت وقت ایران بهنحو شایسته ای از خدمات این رادمرد نیکوکار قدردانی نمود.چه در سال1313 در دومینسفر خویش به یزد از سوی وزارت فرهنگ وقت به دریافت نشان درجه اول علمی سرافرازشد.در سال 1326 نیز به دریافت نشان همایون مفتخر گردید و در واپسین سفر خویش بهایران در سال1328 به دریافت نشان درجه اول سپاس ملی سرافراز،و به دیدار با شاه وقتایران،محمدرضا شاه پهلوی مفتخر گردید...

سرانجام درتاریخ هیجدهم مهرماه1344 پشوتن جی دوسابائی مارکار چشم از گیتی فرو بست.روانش شادوبهشت برین جایگاهش باد.

میرزا سروشلهراسب سرپرستی این مدارس و مووسسات را تا مدت ها به عهده داشت . پس از چندی طبقیک آیین نامه اجرایی وکالت تملک تمام مایملک و مووسسات مارکار به انجمن زرتشتیانتهران واگذار می شود . ( این آیین نامه با امضای سروش لهراسب و به تاریخ 27 آذرماه1353 خورشیدی است.

آموزشگاه پسرانهمارکاربا مدیریت آقایان هورمزد فرخانی به عنوان اولین مدیر در سال 1301 و دومینمدیر آقای خدابخش منیری از سال 1303 به مدت 10 سال بودند.

اسفندیارمرادیان که دانش آموز سال 1322 این آموزشگاه بوده است و بعد از فراغت از تحصیل،سمت سرپرستی و مدیریت پذیرشگاه  وپرورشگاه را بعهده گرفت... واکنون جزو مدارس دولتی شهر یزد می باشد.

پرورشگاه مارکارکه اکنون پردیس دانش مارکار نام گرفته امید است با همت هیات امنا و یاری انجمنها وسازمانهای زرتشتی دوباره به جایگاهی که در شان این مجموعه است باز گردد.

ایکاش انجمنزرتشتیان تهران وکیل تمام مایملک وموسسات مارکار در ایران  برای اطلاع رسانی به جماعت زرتشتی درسالگردتولد ایشان از وضعیت مدارس ،زمینها،موسسات و... اطلاعیه ای دقیق صادر می نمودونشان می دادند که شاگردان خوبی برای آن مدارس بوده اند.چون از روانشاد مارکار نقلاست ایشان بجای استفاده از مترو پیاده میرفت تا با پولش به آن دانش آموزعزیزایرانی کمک کند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
« ای مردم بیایید از کسانی شویم که این زندگانی را تازه می‌کنند. ای اندیشمندان, ای خردمندان و ای آورندگان خرسندی از راه راستی و درستی بیایید همگی هم رای و همراه با دانش درونی دارای یک آرمان شویم و. آن نوسازی جهان است.» سوشیانت سود رسانهایی هستند که به پیشرفت و رفاه جامعه کمک میکنند درود بر فروهر پاک زرتشت چو ایران نباشد تن من مباد بدین بوم و بر زنده یک تن مباد ایرانیم ایرانی ورود هرگونه تازی پرست ممنوع
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 45
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 31
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 14
  • بازدید ماه : 54
  • بازدید سال : 60
  • بازدید کلی : 2,145
  • کدهای اختصاصی
    type="text/javascript"
    src="http://iran-forum.ir/extra-pages/blogfa/js/date.js">
    type="text/javascript"
    src="http://iran-forum.ir/extra-pages/blogfa/js/time.js"> align="center"> href="http://www.iran-forum.ir">دریافت كد